Analiză Grafică – Agenție de turism
Analizăm astăzi imaginea unei agenții de turism, mai exact Mito Viaggi Vacanze. Cred că din următoarea iagine îți vei da seama că nu voi avea multe lucruri pozitive de zis, însă chiar și așa, vreau să fiu cât se poate de construtiv.
Esența e următoarea – cum decide o companie înființată în 1990, deci de aproape 30 de ani, să se prezinte în felul asta în față clienților? Și care sunt soluțiile pe care le poate aplică patronul azi.
Bannerul firmei este cât se poate de rudimentar. Dacă mi-ai zice că a fost conceput în Microsoft Word, nu m-ar suprinde. Asta este minimul absolut pe care l-ar putea face cineva dacă ar fi primit această sarcină. E de apreciat totuși că fundalul este alb și că numele site-ului este cât de cât micuț. Se putea și mai rău, puteam să avem raze de soare, nori, o poză cu o plajă și tot așa.
Schimbăm foaia și vedem cum arată vitrină lor.
Esența e următoarea – cum decide o companie înființată în 1990, deci de aproape 30 de ani, să se prezinte în felul asta în față clienților? Și care sunt soluțiile pe care le poate aplică patronul azi.
Bannerul firmei este cât se poate de rudimentar. Dacă mi-ai zice că a fost conceput în Microsoft Word, nu m-ar suprinde. Asta este minimul absolut pe care l-ar putea face cineva dacă ar fi primit această sarcină. E de apreciat totuși că fundalul este alb și că numele site-ului este cât de cât micuț. Se putea și mai rău, puteam să avem raze de soare, nori, o poză cu o plajă și tot așa.
Schimbăm foaia și vedem cum arată vitrină lor.
Literalmente foi A4 scoase la imprimantă și lipite cu scotch. Aici nu știu cum se putea mai rău. Probabil dacă le scoteau alb-negru că să nu facă risipă de tuș. Chiar și așa, dacă te uiți cu atenție vei vedea că anumite logo-uri au fost denaturate. Tarom spre exemplu este alungit pe verticală. Easyjet și airberlin nu par originale, în plus, sub ele există poze cu avioane, ceea ce nu are nici un sens. La fel și aici la germanwings. Cu ce anume ajută poză asta minusculă cu un avion?
Problemele sunt grave. Mai ales când ne uităm la o altă vitrină – de data asta de la Paralela 45 dacă nu greșesc, de pe Batiștei.
Așa arată o firma care colaborează cu un grafician.
Bun, întorcându-ne la Mito, e clar că au nevoie de ajutor. Ce poate face patronul acestei afaceri fondată în 1990, care plătește mii de euro chirie pe spațiul pe care îl ocupă pe Ștefan cel Mare.
În primul rând să își refacă vitrina. Trebuie căutat un grafician cu o experiență decentă. Poate fi român, poate fi indian sau pakistanez, important e să aibă un portofoliu rezonabil. Acest grafician poate fi găsit pe upwork.com, freelancer.com, 99designs, ba chiar și pe fiverr. În felul acesta, patronul nu va avea surprize legat de preț.
Cred că asta e problema esențială – caut o agenție de design din București, te întâlnești cu ei, discuți, te înțelegi bine, dar apoi îți cer 10.000 de euro pentru două mini proiecte. Cred că asta îi sperie pe patroni și tocmai de aceea nu intră în genul asta de discuții.
Dar pe site-urile menționate, tu controlezi bugetul și ți-e ușor să impui niște limite clare – „Am nevoie de un logo, dar am doar $150 de dolari, cine mă poate ajută? Ok, tu, ce ai conceput în trecut de banii ăștia? Nu, e prea slab, următorul.” – și tot așa. După ce patronul găsește un grafician bun, el trebuie să îi ceară un template, un șablon pe care îl poate refolosi măcar 12 luni așa încât atunci când vine cu oferte noi, să nu o ia de la capăt.
Încă o dată, în acest exemplu pozitiv vedem cum arată un șablon. Practic, înlocuiești pozele și textele, chestie care necesită cunoștiințe minime de Photoshop, și ai rezolvat problema.
Bun, mai departe, site-ul trebuie refăcut. Designul va costă în jur de 1.000 de euro pe un site de genul 99designs. Vei primi 3-5 pagini pentru acești bani, suficiente pentru nevoile site-ului.
Pe partea de implementare vorbim despre alte câteva mii de euro, în funcție de funcționalitățile pe care le dorește. Dacă nu există buget pentru așa ceva, un site simplu de prezentare va costa tot cam în jur de 1-1.500 de euro. Pe acel site de prezentare se vor pune niște informații generale plus o trimitere către Facebook, zic eu. Acolo, pe Facebook, se pot posta diverse oferte zilnic sau săptămânal, tot pe baza acelui template din vitrină.
Altfel zis, nu vrei să dai mii de euro pe un site de genul Christian Tour sau TUI-Travel. Înțeleg, e o grămadă de muncă, ai nevoie de cineva dedicat care în mod constant să întrețină site-ul, să adauge oferte, să ofere customer support. Bun, nu facem asta. Dar măcar faci un site de prezentare frumos cu trimitere către facebook, unde ți-e foarte simplu să postezi.
În situația în care nu ai nici un angajat și nici o posibilitate să te ocupi intern de conceperea ofertelor pe baza unui template, te folosești de fiverr. Acolo, pentru 5 dolari, vorbești cu persoane care îți pot face o vitrină nouă pe baza șablonului. Le zici cel fel de poze vrei, pe care apropo le poți lua gratuit de pe Unsplash, le dai textele dorite și asta este. Tu nici măcar nu trebuie să deschizi Photoshop.
Deci cu un buget de până în 2.000 de euro, îți duci afacerea blocată în 2005 în 2019. Nu e ideal, dar e un început bun. Când te gândești că banii ăștia reprezintă banii pe o luna de chirie, deodată lucrurile par rezonabile. Aștept cu mare interes să apară firme de design care să se ocupe cu genul asta de proiecte – să resusciteze afaceri cu vechime pe piață care ușor-ușor s-au plafonat. Chestia e că apar din ce în ce mai multe business-uri de tipul Mr. Blade, anume firme care investesc sute de mii de euro în imaginea lor.
În situația asta, devine foarte greu să supraviețuiești pe piață. Dar cu un asemenea brand identity, e imposibil. N-ai cum să faci față lui Christan Tour sau TUI-Travel dacă tu vii cu așa ceva în față clienților. N-ai cum să reziști în față la skyscanner cu un site din 2005.
Astea sunt sfaturile mele pentru un business vechi, blocat în timp – alocă 2000 de euro pentru redesign: șablon, site, Facebook.