Analiză Afiș – Arian Motors
Vreau să discutăm despre această reclamă la Mazda, mai exact la un dealer care se ocupă cu această marcă. Aș vrea să zic lucruri pozitive, însă din păcate tot ce văd în acest afiș sunt bani aruncați pe geam. Totuși, putem învața ceva din asta și cred că merită câteva minute din timpul nostru.
Mare e tristețea din sufletul meu – Arian Motors, dealer Mazda. Deci nu Viorica SRL care are un supermarket la parterul blocului.
Nu, din 2007 dealer Mazda, Arian Motors este parte a Rădăcini Grup, un service multibrand care operează pe piață din 1994. Dar devine și mai interesantă treaba. În 2008, au făcut un centru în Brașov în care au băgat 2.5 milioane de euro. Tot în 2008 au mai băgat o groază de bani într-un alt centru în Pipera.
Bun, hai să vedem ce-au făcut băieții. Un design mai trist mai rar…
Zic asta pentru că, teoretic, au un buget de marketing serios. Chiar dacă banii ar fi puțini, tu căa dealer, nu găsești câteva sute de euro pentru un designer bun? Asta este tot ce s-a putut face pentru față Mazda în România? Cineva a aprobat acest design înainte să fie distribuit în nu știu câte locuri? Hai să vedem greșelile. Cea mai evidență este partea centrală a afișului care este goală.
Mașină este vedeta, corect? Atunci de ce o așezi in partea inferioară a designului? În plus, de ce nu ocupi toată lățimea afișului? În apărarea designerului poți zice că poză nu are aspect ratio corespunzător pentru acest afiș. Practic, vorbim despre un tablou portrait pe când poză mașinii este pe landscape. Dar, iarăși, e o lansare de mașină, cum să nu ai o gălăgie de poze din care să alegi? Cum e posibil să nu ai ceva mai potrivit pentru acest format?
Având în vedere stilul acesta minimalist, se putea folosi o poză cu mașină fără background, adică izolată. Pe fundalul asta alb, o mașină roșie arată fenomenal. Și ca să vezi ce se putea face pe stilul acesta portrait, ne uităm la Volkswagen.
Uite-te și tu ce afiș. Absolut genial. Enorm de mult spațiu, dar l-au folosit inteligent, in linie cu mesajul Think small. Perfect, exact ce trebuie!
Mai departe, același format portrait.
Ce avem aici – un fundal colorat și o mașină ușor descentrată. Dar vine atât de bine, arată atât de drăguț.
Și exemplele pot continua. Ai atâta inspirație în acest domeniu! Iar Mazda 3 chiar e o mașină frumoasă, mereu mi-a plăcut, mi s-a părut că are un design excelent, mult diferit față de competitorii ei.
Și acum, cu acest nou model, asta e tot ce se putea face? Graficianul putea măcar să acopere jumătate din afiș. De ce lași margini goale în stânga-dreapta, dar și un spațiu gol jos. Avem un slogan sub numele mașinii – „Creată ca o emoție”, dar apoi încă un slogan jos. Ce facem aici?
Apoi call to action-ul, adică datele de contact, sunt afișate aici în stânga sus, sec și fără haz, iar logo-ul Mazda în dreapta sus. Pentru mine, acest afiș îmi arată mâna unui designer plictisit, prost plătit, care se face că muncește. Dacă ar fi să mi bat joc de jobul meu asta aș face. Teoretic, mi-am făcut treaba, e un afiș în care se vede mașină nouă pe care vrea să o vândă compania mea.
Dar nu există pic de atenție la detaliu. Poza este întunecată, prost plasată în compoziție, nu ocupă corect spațiul alocat, poziționarea și aliniamentul elementelor este stângaci și mediocru, per total o treabă de mântuială. Se puteau face atât de multe, fie pe stil minimalist, fie pe o cu totul altă direcție. Se putea folosi altă poză, cu un aspect ratio mai potrivit. Se putea arata doar o parte din mașină, dar poza respectivă să umple întregul afiș.
Bagi milioane de euro în showroom dar n-ai câteva sute sau mii de euro pentru un grafician care să facă o treabă decentă. Nu-mi vine să cred că acest afiș a fost revizuit și aprobat de cineva. Iarăși, poate un director care s-a plafonat și care își urăște serviciul, atlfel nu îmi explic.
Vezi tu, eu, ca și alții, avem impresia că aceste companii mari sunt profesioniste, au sisteme bine puse la punct, au o ierarhie care verifică exigent fiecare rezultat, dar adevărul e că nu e așa. E o panaramă balcanică.
Te duci în reprezentanta ferrari și te întreabă băiatul – „Cu ce te ajut boss?”
Cred că de asta sunt atât de vexat de afișul asta. Se putea mult mai bine cu un efort minim. Nu trebuie reinventată roata că să ai o reclamă de bun simț.
Și am mai zis-o: sunt atât de mulți graficieni români talentați, e plin internetul. Găsești designeri români excelenți pe toate platformele de freelancing, în tot felul de agenții românești sau străine. Cum e posibil să facă secretara afișul de lansare al unei mașini noi care speri tu să se vândă în volume impresionante?
În plus, site-ul a rămas blocat în 2008. Tot aranjamentul, tot ce vezi aici este învechit și mult în spatele competitorilor.
Nu s-a mai băgat un ban în el de ani de zile. Pe de o parte, cred că e și vina producătorului. Până la urmă, nu cred că poza această a fost făcută de cei de la Arian.
Uite-te și tu. Partea din stânga complet neagră, în dreapta un fadeaway obișnuit, dar uite-te la mașină. O vezi? Că eu văd doar treimea superioară. De ce e atât de întunecată? E cumva dintr-un episod din Game of Thrones ? Cine a luat decizia să ascundă două treimi din mașină?
Deci pe cât de slabi sunt cei de la Arian cu acel afiș și cei de la Mazda pare că sunt pah…