Orange – Ce înseamnă asta?
Să discutăm despre următoarea campanie Orange. Am văzut afișul în timp ce mă plimbam prin București și mi-a atras atenția într-un mod negativ. Iar asta pentru că nu mă aștept să văd reclame prea puțin gândite de la companii imense. Hai să analizăm ce au vrut să transmită și ce au reușit să zică ce de la Orange.
Înainte să trec la partea negativă, vreau să învățăm ceva din acest afiș, anume brand identity.
Tu, ca designer, când primești un proiect de la o firmă serioasă, vei primi toate detaliile legate de culori, fonturi, logo-uri și așa mai departe. Această partă din brief se numește style guide și te ajută să respecți imaginea firmei. De ce e asta important? Fiindcă fără un asemenea ghid, designerii ar lua logo-ul Coca Cola și l-ar face albastru. Sau l-ar folosi în combinație cu alte elemente, poate ar schimbă typeface-ul și așa mai departe.
Aceste limitări sunt esențiale pentru că fiecare companie vrea să fie ușor recunoscută. Ori nu poți face asta dacă nu ai o imagine consecvență, coerentă.
Un exemplu vine de la Jamie Oliver, celebrul bucătar britanic. Documentul este generos – peste 100 de pagini, iar asta pentru că imaginea firmei este bine stabilit și delimitată. Că să înțelegem mai bine, vedem aici indicațiile legate de logo.
Avem prima variantă, foarte ok, iar apoi avem tot felul de variații pe care graficianul le-ar putea folosi. Toate acestea trebuie evitate.
Nu se schimbă fontul, litera O trebuie aliniată la stânga cu litera J. Nu trebuie să folosești o versiune italic și tot așa. Mai departe în ghid avem tot felul de reguli pentru culori, imagini și așa mai departe.
În momentul în care aplici cu diligență toate aceste aspecte, ajungi să ai reclame incredibil de ușor de recunoscut. Practic, dacă vezi acest afiș de la o distanță serioasă, tot îți dai seama că e vorba de Orange. Iar asta pentru că această companie are un brand identity bine pus la punct iar toate reclamele lor respectă style guide-ul firmei
Concret, asta înseamnă culori, fonturi, dar chiar și aranjament. Tot aici, apreciez mult simetria. Spațiul dintre conținut și marginea exterioară este aceeași pe partea de sus, jos și în stânga. În varianta ideală, s-ar fi folosit aceeași distanță și în partea dreapta, dar în general sus, stânga, jos sunt cele cu adevărat importante.
Pe partea de design, deci, suntem bine, așa cum te-ai aștepta de la o companie precum Orange.
Dar acum vine partea a doua, unde designerul nu mai este responsabil. Conținutul. Spune-mi te rog, despre ce este vorba în afiș? Ce anume ar trebui să fac eu, că și consumator. Ce informație nouă aflu? E o campanie la ceva? O reducere? Un abonament nou?
Partea cea mai mare este cool unde litera „o” este repetată de șase ori. Designerul măcar a ales o împărțire bună. Două treimi stânga, o treime dreapta. Ai putea fii tentat să mergi pe 50-50 însă din punct de vedere estetic e mai ok așa. Același principiu se aplică și cu zona de sub textul de sus, care nu este centrată. Din nou, graficianul a făcut o treabă bună.
Dar problema mea e că nu știu ce ar trebui să fac cu această informație. Cool este h1, adică informația cea mai importantă din afiș. Apoi urmează Orange Money, despre care nu am mai auzit până acum. Pe locul trei vine următorul slogan: „Banii se transformă, emoțiile rămân”. Încă o dată te întreb:despre ce este vorba? Ce pot cumpăra? Ce pot face eu ca și consumator.
Acum, ai putea zice: „Păi Cristian, afișul ți-a stârnit curiozitatea și acum tu o să te duci să cauți!”. Nu, nu așa funcționează lucrurile.
Am mai vorbit despre un restaurant care nu avea meniul afișat nicăieri. Trebuia să îi adaugi tu pe WhatsApp și apoi ei îți dădeau meniul. Asta pe sistemul că dacă ți-e foame, trebuie să faci un pic de efort. Până la urmă e interesul tău, nu? Dar nu așa merg lucrurile.
La fel și aici. Dacă ți-ai cumpărat un spațiu publicitar, trebuie să îl folosești corespunzător. Sigur, există campanii de brand awareness, unde vezi numele companiei și atât. Treci pe la Unirii și vezi Zara sau Bershka. Ok, acolo nu e nici o greșeală. E vorba de recunoașterea companiei; planul lor este le vezi numele de suficient de multe ori așa încât să capeți încredere în ei și implicit să fie mult mai probabil să cumperi ceva de la ei.
Dar nu asta e cazul aici. Dacă intrăm pe site vedem că e vorba despre servicii digitale financiare și, mai concret, asta înseamnă că poți să transferi bani și să plătești facturi.
Acum nu vreau să fiu mega arogant să cred că pot găsi eu un slogan mai bun așa pe loc. Însă puteau scrie orice altceva aici si tot era mai bine. Dacă scriau „Orange servicii digitale financiare” cred că era mai ok. Da, tot destul de vag, dar mai bine decât cool. Eu nu înțeleg cine este targetul – adolescenții? Publicul 20-30? Vezi tu tineri să zică cooooool când vine vorba de plătit facturi cu mobilul?
Pot continuă, dar cred că ai înțeles ideea. Mesajul nu este deloc bine gândit din punctul meu de vedere. Grafica este foarte ok, dar cineva are a dat-o rău în bară cu perspectiv asta cooooool.
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expert photoshop.ro. Spor la învățat!