Ca designer ai voie sa folosesti Freepik sau FlatIcon?
Salut! Ca designer, e foarte probabil sa cunosti site-ul freepik.com si s-ar putea sa ai anumite intrebari. Mai ales asta:
Am voie sa folosesc Freepik 100%? Care mai e valoarea adusa de mine ca designer daca pur si simplu ma folosesc de toate site-urile pe care mi le-ai dat tu, Cristian? Practic toata munca e facuta!
un student nedumerit
Clientul trebuie sa cumpere o licenta Freepik!
In primul rand te rog nu uita ca acel client trebuie sa cumpere un abonament pe site-urile respective. Apoi, a doua chestie, e o diferenta intre a fura si a te folosi de resurse de genul asta. Sa furi e fix ceea ce crezi. Descarci o resursa, schimbi un text, ii dai clientului, ii iei banii si aia e. Ala e furt din punctul meu de vedere. Ce zice legea, ce zice licenta, e altceva. Eu iti vorbesc acum de la designer la designer. Nu fa asta fiindca nu vei avea o cariera lunga. Internetul e un loc mai mic decat crezi, cineva 100% te va prinde, ba chiar intr-un timp scurt, si vei avea probleme.

In cursurile mele in engleza dau diverse exemple de genul asta, dar aici vreau sa fiu concis – te rog, crede-ma, vei fi prins. Ca sa nu ramai prea mult in suspans, iti zic esenta: din fericire eu nu am trecut acest prag niciodata, anume linia dintre inspiratie si furt, dar am fost acuzat pe nedrept pe 99designs. A fost o tevatura intreaga in care atat 99designs cat si clientul s-au uitat la mine cu suspiciune, iar asta fiindca un alt designer mi-a dat report. M-a parat, sa zic asa. Eh, totul a fost ok pana la urma, nu am gresit cu nimic, dar lumea e foarte vigilenta.
Cum tu ai aflat de freepik, eu folosesc platforma de ani si ani in fiecare zi. Recunosc poze de pe unsplash fara nici o problema. Deci sa nu crezi ca te poti ascunde cumva sau ca ai descoperit tu o comoara secreta fiindca ai luat o resursa de pe pagina 5 si nu de pe prima pagina.
Deci e clar ca nu ai voie sa iei o resursa de aici, o modifici minimal si apoi o consideri ca e a ta. Ala este furt, in termeni simpli. In schimb, iata cum trebuie sa pui problema. Aici e nevoie de o doza de finete, e vorba de nuante. Trebuie sa iei parti dintr-o resursa si sa le integrezi intr-un design mai amplu. Altfel zis, nu iei resursa asta, o pui pe un tricou si gata, esti designer. Nu, asta e furat!

Cand vorbim despre resurse de design, vezi sa fie non-specific!
Eu folosesc termenul de non-specific. Altfel zis, resursa pe care tu o folosesti nu trebuie sa fie punctul principal din design. Uite, in cazul asta, racul este inclus intr-un design mai amplu si deci nu e atractia principala.
Un alt caz, iei un background si adaugi ceva peste el. Eh, in cazul asta este ok, iar asta fiindca elementul nu este atractia principala, nu este ceva specific ce poate fi usor identificat. Si aici ai tot felul de alte exemple. Ce sa faci si ce sa nu faci.
Problema e ca e o chestie sensibila. Pentru mine, pentru afacerea mea, toleranta e mai mare. Pot fura mai mult, sa zic asa, cu ghirimelele de rigoare. Pentru un client, mult mai putin. Iar cu cat bugetul este mai mare cu atat sunt mai atent sa nu folosesc resurse usor de recunoscut. E important sa fii inteligent si sa nu te ia valul. Apeleaza la mai multe resurse si schimba le intr-un fel propriu.
Gandeste-te la site-ul ikea. Ei folosesc galben cu text negru. Ai voie sa faci asta? Da, iti dai seama. Ai voie sa folosesti fix fontul lor, cu marimea asta, cu acest triunghi galben? Nu, ar fi prea similar. Deci apeleaza la discernamantul tau si analizeaaz la rece situatia. Da, e mai mult de munca, da, e mai greu, dar aia e. Aceste resurse nu sunt o rezolvare rapida la proiectele tale.
Resursele nu iti fac toata treaba!
Ele te ajuta 20-30-40%. Dar nu ele fac totul. Tu trebuie sa aduci valoare acel client comportandu-te ca un croitor care lucreaza la comanda. Nu ai cum sa folosesti materiale unice pentru fiecare client in parte. Dar le combini intr-un asa fel incat fiecare sacou, fiecare camasa, are ceva diferit si vine fix pe fix pe corpul clientului. Pe langa asta tu trebuie sa respecti dorintele clientului. Daca el vrea ceva floral, super colorat, tu nu ii poti da o camasa alba, simpla, fiindca asta iti place tie sau, mai bine zis, fiindca asta ai gasit pe freepik.
Tu, ca designer, lucrezi numai pe comanda. Foloseste-te de aceste resurse intr-un mod inteligent. Asigura-te ca alti designeri nu pot identifica usor resursele pe care tu le-ai folosit in designurile tale. Asta este cheia.
Si, ca o chestie amuzanta, am vazut super multe resurse de pe freepik in reclame la medicamente, in promo-uri de la diverse televiziuni, in reclame fizice in mall-uri. Nu e o rusine sau un secret ca le folosesti. Doar asigura-te ca faci treaba buna cu ele.