Analiză reclamă – Food Truck Festival
Vreau să analizăm campania mall-ului Promenadă pentru evenimentul lor denumit Food Truck Festival. În zona adiacentă mall-ului au pus mai multe afișe, toate cu același design: foarte drăguț, colorat, bogat. Cred că merită atenția noastră. Sunt multe de învățat de aici, dar cred că te va surprinde să afli părerea mea.
Reclama este simpatică și interesantă, deci cu siguranță merită aprecierea noastră.
O să o disecăm să vedem de ce e bine executată, dar mai întâi vreau să încep cu partea surprinzătoare. Din punct de vedere al costului, grafică în sine cred că a costat între 1 și 3.000 de euro. Prețul variază mult în funcție de agenția de design pe care a folosit-o Mall-ul. Mai e o posibilitate că mall-ul să aibă un grafician în house, adică pe cineva angajat full time care face toată grafică pentru toate nevoile centrului comercial. În cazul asta, salariul lui cred că se situează undeva în jur de 6-7.000 de lei pe lună.
Acum nu știu cum vezi tu aceste sume, însă eu vreau să mă concentrez pe efort fiindcă asta pune într-o altă lumina valoarea în bani. Vreau să vorbim despre ce cunoștiințe, ce experiență trebuie să ai tu că designer că să execuți așa ceva. Eu ce zic că trebuie să fii un designer cu cel mult 1-2 ani experiență. Cred că studenții care mi-au văzut 2-3 cursuri pot execută așa ceva.
Deci nu trebuie să fii un designer de top că să îți iasă ceva atât de drăguț. Acum, ai putea zice:
„Dar Cristian, uite-te și tu la aceste mașini drăguțe! Uite-te la textul asta simpatic! La toate detaliile deosebite – norișorii, fluturașii, florile… cum să fie ușor să execuți așa ceva?”
Da, îmi subliniez părerea: nu e deloc dificil. Cred că un grafician junior care e la curent cu ce se întâmplă în lumea design-ului poate face acest afiș în 8-12 ore.
Iată de ce Freepik.com. Căutăm aici food truck și o să găsim o grămadă de resurse premium. Unele sunt 2D, altele 3D. Unele sunt foarte detaliate, pe când altele sunt simple, pe sistemul flat. Asta este armă secretă a multor graficieni angajați la diverse companii imense. Am recunoscut materiale de pe Freepik în reclamele băieților de la Antena 3. Am văzut resurse de pe Freepik pe PRO TV. Și asta e partea surprinzătoare.
Dacă nu ești în lumea asta a graficii, ai presupune că aceste mașini din afiș au fost desenate de mâna de către un designer senior. Parcă ti-l și imaginiezi – un băiat tatuat, cu o cămașă cadrilată, barbă lungă, cum lucrează el pe o tabletă grafică. Desenează furibund tot felul de forme, schimbă brush-urile, folosește tot felul de tehnici. Își pune culori peste tot pe birou că să se inspire.
Dar astae din telenovele, din filme porno, n-are nici o treabă cu realitatea. De fapt, iată procesul:
După ce primești brieful, adică documentele care prezintă ce trebuie să conțînă jobul, începi să le aranjezi pe o foaie, în Photoshop, Illustrator sau cu ce ești comfortabil. După aceea începi să cauți resurse. Pe baza resurselor găsite, începi să formezi un stil.
Iar asta pentru una e dacă folosești acest stil 3D, care poartă numele de isometric design, și altă e dacă mergi pe stilul flat, ca aici. Începi să experimentezi, faci vreo cinci – șase variante, le rafinezi și în câteva zile ai produsul finit.
Deci aceste camioane drăguțe sunt 90% sigur că nu au fost desenate de la zero. Norii, fluturii, florile – la fel, deși acolo procentul meu sare la 99%. Pur și simplu nu ai de ce să desenezi flori de la zero sau siluete de fluturi când știi că internetul e plin de resurse.
Asta poate să fie un pic șocant pentru un necunoscător. Dar cei din grafică știu bine procesul. Eu nu zic că mă bazez pe furat.
Nu zic că doar asamblez lucruri. Nu, în schimb, nu mă feresc să zic că mă folosesc de tot felul de resurse de pe net atunci când e oportun.
Te poți întreba unde mai e valoarea mea ca designer dacă iau toate aceste componente de pe Freepik. Păi, aici intervine aprecierea mea față de acest afiș. Ai totuși nevoie de skill că să îți iasă bine. Toate elementele trebuie să fie în același registru. Adică stilul trebuie să fie la fel de la cap la coadă. Nu poți să îmbini elemente de genul asta. Ori e așa ori e așa.
Apoi, ne uităm la aranjamentul în pagină. E bine gândit:
- H1, elementul esențial, este numele festivalului. Acesta este imens și, pe lângă asta, e și interesant. Arată că un hamburger, o referință subtilă către subiectul afișului.
- H2, elementul secundar că importantă, este perioada. După cum vezi, s-a folosit un ribbon roșu care iese foarte bine în evidență pe acest fundal verde aprins. Mi-ar fi plăcut să văd ceva mai mult spațiu pe lateral, dar asta este.
- H3, următoarea componentă în ordinea importanței este locația – Promenadă Mall.
- Apoi H4, avem această lista cu tipurile de mâncare ce vor fi prezente. Deci încă o dată, ierarhizarea e foarte ok, aranjamentul este aproape perfect.
Resursele grafice sunt cam din același registru cromatic. Verde-verde. Galben – galben. Roșu – roșu. Portocaliu – portocaliu. Inteligent și bine lucrat.
Apoi fundalul verde cu siguranță îți atrage atenția, dar cerul albastru rupe un pic din monotonie și asigura o tonalitate veselă. Afișul pare prietenos, pare atrăgător, inviting ar zice americanii. Cu toate astea, avem și un pic de spațiu alb în partea de sus. O dată așa încât logo-urile să nu se piardă, pe de altă parte, că să fie un pic mai deschis designul, mai light.
Înapoi un pic la stil, uite-te un pic la aceste umbre de sub mașini. Ele nu sunt realiste.
Nu sunt difuze, nu au o intensitate variabilă așa cum ar trebui. Cu toate astea, nu vorbim despre o greșeală. Asta este stilul afișului.
Tot pe această parte, vedem că s-a decis un contrast mai puțin folosit – text negru pe fundal deschis. Mai rar vezi așa ceva, dar execuția e excelență. Mulți graficieni ar fi ales să facă aceste texte albe. Dar in cazul acela fundalul verde trebuia închis că să ofere mai mult contrast.
Aici pare că s-a mers pe text verde închis și negru. O decizie ușor riscantă, dar care a dat rezultate. Dar iarăși, toate aceste lucruri puteau fi execute de către un grafician cu o experiență medie. Iar asta fiindcă există o tonă de afișe de genul această pe Freepik și în alte locuri, altfel zis, ai o tonă de inspirație. Și mă refer aici la afișe în formă finită, nu la componente cum ți-am arătat anterior.
La finalul zilei, contează dacă graficianul s-a inspirat sau nu? E relevant că a folosit resurse de pe net? Eu zic că nu.
Până la urmă afișul arată foarte ok. De notă 9, poate chiar 10 și atunci toate aceste posibile minusuri dispar complet. Eu îi învăț pe studenții mei să lucreze inteligent. Dacă există scurtături viabile, profită de ele. Acest afiș ne arată cât se poate de clar că merită să faci asta. Tot trebuie să fii un designer bun, fără îndoială, dar în loc să lucrez o săptămâna la un proiect de o asemenea magnitudine, lucrezi doar câteva zile.
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expertphotoshop.ro.
Tag:afis, analiza grafica, food truck, freepik, reclama, resurse