Analiză Reclamă – Farmacia FLPM ?
Hai să discutăm despre această reclamă absolut stupefiantă. E incredibil ce poți să vezi pe străzile Bucureștiului – de la frizerii în care s-a investit un sfert de million de euro, la campanii la farmacii cu flpm. FLPM?
Da, aparent cineva a decis ca asta e o idee bună…
Îți zic sincer că mi-e greu să abordez afișul asta. Mi se pare o bătaie de joc și totuși am dificultăți să mă exprim coerent. E că și cum văd în față mea o persoană care mănâncă supă cu furculița și nu înțelege care e problema. Cam asta simt eu față de cel care a făcut afișul.
Să începem cu partea cea mai stridentă – FLPM. Din ce înțeleg, asta e un acronim pentru Farmacia Cu Preț Mic. Totuși, atât vizual cât și auditiv, flpm are niște conotații extrem de negative. În definitiv, muți litera L în altă parte și obții una dintre cele mai populare înjurături din limba română.
Și atunci cum poate cineva să facă o campanie, mă gândesc la o scară cel puțîn medie, cu așa ceva? Zic medie fiindcă mă îndoiesc serios că vorbim despre un singur afiș. Probabil sunt cel puțin câteva zeci, de obicei așa funcționează. Este patronul cumva atât de rupt de lume, atât de inocent încă nu își da seama de această problema stridentă? E posibil. Acum, sigur, depinde de fiecare in ce mediu a crescut și cu ce a fost obișnuit. Dacă ești relativ tânăr, probabil știi că Beladona poate însemna una din două lucruri.
Pe de o parte, e un lanț de farmacii foarte cunoscut. Pe partea cealaltă, vorbim de o actrița porno celebra în domeniu ei. Cel puțin așa mi-au zis niște prieteni…
Un alt exemplu – FEYDOM este o companie care a împânzit cartierul meu cu reclame. Feydom se ocupă cu vânzarea de mobilă și asta e logo-ul lor. Acum, iarăși, depinde ce fel de experiență ai pe internet. Dacă nu scrii corect feydom, vei ajunge într-un loc… foarte diferit. Și atunci, de ce ți-ai denumi așa firma? De ce ți-ai alege logo-ul asta?
Considerând toate acestea, cred că e posibil ca patronul sau factorul de decizie să fie rupt de lume. Zic asta și pentru un al doilea motiv. Care este numele afacerii? E „Farmacia La Preț Mic”.
Nu, nu descrierea, nu sloganul, nu-mi zi motto-ul lor. Care e numele? Farmacia la preț mic… Să îți denumești așa afacerea în anul în care suntem mi se pare bizar. Acum 15 ani existau firme care se numeau reparatii-de-aer-conditionat.ro, sau Firma de Transport București SRL. Asta fiindcă patronii știau că vor să fie sus în Google și credeau că aceste denumiri ii vor ajută. Realitatea era alta, dar nu prea conta.
Aici, pare că avem de-a face cu cineva old school, altfel nu-mi explic acest brand. Dar știi ce îmi întărește convingerea că avem de-a face cu cineva care nu e tocmai la curent? Hashtag-ul. Mi se pare hilar să crezi că publicul tânăr va începe să folosească #flpm și cumva brand-ul tău va crește în vizibilitate. Mi se pare atât de amuzant încât mi-e greu să explic.
Deci eu, un băiat tânăr, vreau să postez lucruri pe social media. Mă duc să îmi iau o aspirina și ghici ce, îi taghez pe ei – pe Farmacia La Preț Mic.
Îți dai seama cât de izolat de lume trebuie să fii să crezi că vor fi oameni care vor posta chestii cu hashtag-ul unei farmacii obscure și cu nume dubios? Gen:
„Ce, sunt răcit, dar mi-am luat un fervex, #flpm”? Nu … nu așa funcționează. Că să justific strategia asta, mă gândesc că avem de-a face cu un patron care e tată și care a tot văzut ce face tineretul asta.
„Copiii ăștia… care nu se mai joacă deloc afară, care stau numai pe mobile și tablete și cu hastag-urile lor. Dar dacă asta vrea tineretu’, facem și noi. Marcele, fii atent, bagă și tu acolo un diez d’ăla în afiș. O să scrie toți copiii despre noi și uit’așa facem milionu!”
Nu. Nu așa funcționează. Nu vreau să dau cu bățu’, nici eu nu mă pricep prea bine la social media, dar nu mă aștept că o să pornesc un val cu numele meu. Gen își photoshopeaza cineva pătrățele și în post bagă acolo #barin. Îți dai seama.
Mai departe, pe partea de design nu am prea multe de zis fiindcă nu pot să iau nimic din ce e aici în serios.
Verde, violet, galben, roz. Ce să zic… nu pot. Logo mai generic, mai fără efort, nici măcar nu au încercat să facă ceva. Dar și contentul e dubios.
„Comparăți și veți cumpără totul de la noi”. Compară și veți cumpără. Sună stângaci. Bănuiesc că se vrea o aliteratie aici – comparați cumpărați. Eu n-o simt.
Ideea e așa. De la distanță, s-ar putea să nu pară un afiș rău. Îți atrage atenția, are culori puternice, îți transmite că are prețuri mici. Dar pe măsură ce analizezi fiecare decizie, de la numele afacerii, la logo, la hashtag, la toate aceste culori, îți dai seama cât de tristă e situația. Și e tristă fiindcă băieții au băgat bani. Încă o dată, n-am nimic cu familia care a făcut economii și a deschis un butic la parterul blocului. Când n-ai bani de investit în imagine, e de înțeles.
Dar când îți cumperi publicitate outdoor, chiar nu poți să mai aloci câteva sute de euro pentru un designer cu experiență? FLPM.
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expertphotoshop.ro.