Analiză Reclamă – Clever vs. Perspirex
Vreau să ne folosim de această reclamă la Clever că să înțelegem de ce merită să bagi bani în grafică de calitate. Practic, avem o comparație cât se poate de bună – două reclame plasate una lângă altă într-un lift. Una originală, una pe baza de template. Diferența de calitate este imensă, dar merită analizat că să înțelegem de ce e așa.
În primul rând sunt foarte curios cum ți se par ție? Vezi vreo diferența de calitate? Ți se pare unul mai bun decât altul?
Cred că majoritatea ar alege afișul Clever, dar eu vreau să discutăm de ce e asta situația. Hai să o luăm pas cu pas.
Design pe baza unui template
În primul rând, reclamă perspirex este făcută pe baza unui template. Deci un șablon.
Internetul e plin de asemenea resurse. Tu înlocuiești logo-ul, pozele cu produsul, textele și asta a fost tot. În general, eu nu am ceva împotriva template-urilor, doar că pleci de la premiza că primești cât plătești. Dacă ar fi să pun un preț, reclamă Perspirex ar costă în jur de 50-100 de euro pe când cea Clever ar fi undeva la 500-1000 de euro.
Din perspectiva mea de grafician, văd multe probleme la Perspirex. Poză folosită este lipsită de vlagă, nu are nici un haz, nici o atracție. Ambele persoane sunt îmbrăcate în alb și asta este în linie cu liniile curate ale reclamei, însă cam aici se opresc veștile bune. Imaginea este una stock, adică o imagine pe care o cumperi de pe site-uri specializate. Dacă tot dai bani, măcar alege ceva mai interesant. Că o paranteză, există multe site-uri de genul Unsplash care îți oferă poze mult mai atrăgătoare, din toate punctele de vedere. De ce să te rezumi la așa ceva?
Umbră de la produse este mult prea evidență, stridentă. Pe un fundal complet alb, umbrele trebuie să fie subtile ori aici e că un ciocan pe o masă de sticlă. Opacitatea trebuia mult redusă. În partea din stânga nu există nici o linie imaginară prin care să fie aranjat content-ul. Logo-ul ar trebui să fie în linie cu aceste 4 iconițe, însă se vede cu ochiul liber că nu este așa.
Dacă tot suntem la logo, iată sloganul lor: „Embrace your moment”. Ok, nu e cine știe ce, dar e interesant că au ales să îl traducă aici, pe poză. Per total, întreagă idee de polaroid este extrem de învechită, specifică anilor ’90. În cazul agențiilor de turism, acolo execuția a fost excelență și deci am fost încântat de afișe. Aici pare că e ceva gândit de niște oameni de marketing rupți de lume.
Revenind un pic la aliniament, vedere de ce nu s-a respectat o linie imaginară de la logo în jos. Primul punct este prea lung. Vedem că este foarte aproape de poză produslui. Deci aranjamentul nu este ideal, dar dacă facem un pas în spate, ne dăm seama că reclama în sine nu e bine gândită.
Care este h1, care este h2? Din punctul meu de vedere Perspirex ar trebui să fie prima chestie pe care o vedem, apoi imediat după avem hook-ul, chestia care ne prinde atenția – controlează transpirația excesivă și mirosul neplăcut. Tu cu asta îl prinzi pe privitor. El are o problemă și tu vrei să o ameliorezi. Ori aici, punctul esențial este pus la grămadă cu alte trei lucruri – protecție superioară, fără parfum, îngrijirea pielii. Acelea sunt h3 sau chiar h4.
Adică în ordinea importanței, nu poți să le pui pe același nivel. Întorcându-ne la grafică, pata de culoare de jos este ok. Îmi place nuanța de albastru, iar site-ul lor arată ok deasupra. Am o problemă cu linia albă de sub site. Nu este deloc necesară, este semnul unui designer plictisit care vrea să arate că a contribuit și el cu ceva. Zona în sine atrage multă atenție prin prisma culorii. De ce să adaugi această linie? Nu doar că nu e o practică des întâlnită, dar îți descentreaza textul pe verticală.
Simetria este extrem de importantă în design. Deși nici un client nu se va plânge de lipsa acestei linii verticale imaginare sau de acest text descentrat, crede-mă, impresia per total este slabă.
Deci nu doar că poza e slăbuță, textele nu sunt bine ierarhizate, dar avem și greșeli mari de design.
Un design original
Clever taxi este o companie care a intrat într-un proces de rebranding. Și-au schimbat logo-ul și întreagă identitate vizual
Eu unul sunt încântat. Acest afiș, deși nu este incredibil luat în modul, izolat, pus lângă Perspirex îi dă clasă. Să vedem de ce.
În primul rând imaginea folosită pare în linie cu restul reclamei. Aici, aș putea zice chiar că poză este făcută la comandă. Deci nu este una stock, cumpărată sau luată undeva de pe internet. Dar presupunând că ar fi, te rog fii atent la culorile folosite. Atât băiatul cât și față au tricouri galbene/portocalii. Canapeaua este albastră. Ori aceste culori se regăsesc în restul reclamei
Așa se face treaba. Poate nu ți se pare cine știe ce, dar această tehnică simplă face tot designul să pară cohesive – adică zice aceeași poveste de la început până la sfârșit. Ai putea zice că și Perspirex a folosit albastru și alb peste tot, însă totul stă în detalii.
Iată ce typeface prietenos folosește clever. Este în linie cu logo-ul lor, dar mai mult decât atât transmite un sentiment plăcut. La Perspirex, înțeleg, e un medicament, oarecum, deci ar trebui să fie rece, una e o diferența între plictisitor, monoton, fără imaginație și profesionist sau sobru.
La Clever, mi se pare un pic cam mult text în aceste trei linii. E greoi de citit. Știu de ce au mers pe linia asta – fiindcă au o reclamă pe Youtube pe acest sistem. Vorbit, vine bine. Citit, nu prea. În plus, mi-ar fi plăcut să văd o distanță mai mare între aceste linii. Chiar și așa, tot arată ok.
Ca importantă, avem trei elemente esențiale:
– logo-ul Clever în partea de sus
– „Smart City” în zona centrală;
– și un pic mai jos esența: „Oriunde te duci, du-te cu Clever”
Inteligent, simplu, la obiect, bine ierarhizat. Mai e ceva – observă cele două butoane de App Store și Google Play. Textul de deasupra este lat cât aceste două butoane. Asta nu este o greșeală sau o coincidență – este intenționat. Mi-ar fi plăcut să văd aceeași linie și un pic mai sus – de la dreptunghiul de la Smart City până aici la aceste două elemente.
Conluzii
Dar lăsând aceste mici greșeli ale lui Clever la o parte, diferența dintre cele două afișe este imensă.
Clever pare făcută cu atenție și în linie cu un brand. Transmite un mesaj, o atmosfera, un sentiment. Este o mică piesă dintr-un puzzle mai mare, dintr-un brand identity.
Perspirex este o reclamă făcută în grabă de o firmă care are un singur obiectiv – să facă bani cât mai repede. De Perspirex nu vei auzi în câteva luni, de Clever da. De aici și strategia lor de design.
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expert photoshop.ro. Spor la învățat!