Analiză Reclamă – Bringo
Hai să discutăm despre următoarea reclamă Bringo. Aici avem două probleme:
1 – line height lăsat pe Auto
2 – designerul care a făcut acest banner cu siguranță vine din mediul web
Din punctul meu de vedere, Bringo nu se descurcă prea bine cu reclamele de prin din București. Am văzut alte două bannere cu mari probleme de design, dar aici ne vom concentra pe acesta.
Problema #1 – Line-height (Ledding)
Acest termen se referă la distanță pe verticală dintre liniile de text. Altfel zis, textul este înghesuit. Avem prima linie „Primești totul”, iar apoi, imediat dedesubt avem „rapid, chiar rapid” . După cum se vede, există loc suficient, însă designerul a preferat să compacteze aceste linii, ceea ce produce un efect vizual neplăcut. Povestea continuă mai jos. Avem 3 iconițe, fiecare cu două linii de text. Aici, aceeași situație – nu există suficient spațiu între ele. Nu arată bine, dar afectează și claritatea. Tot textul devine mai puțin lizibil.
Hai să ne uităm un pic in Photoshop. Aici am câteva paragrafe obișnuite și distanță dintre linii este setată pe Auto. Asta este modul cât se poate de standard. Acum o să ne concentrăm pe acest câmp, ledding, și vom ridică această valoare.
Pe măsură ce creștem acest număr, observi cum textul devine mai aerisit. Asta e ceea ce vrei să obții ca grafician – o senzație plăcută. Vizual, textul trebuie să te invite să îl citești, trebuie să pară ușor de parcurs. Pe partea opusă, avem faimosul wall of text, unde avem multe linii care nu sunt aranjate în paragrafe, dar nici nu au suficient spațiu între ele.
Acum, ai putea zice că e bine să folosim o tonă de ledding, însă nu e chiar așa. Formula mea este următoarea: Mărimea fontului x 1,5 = Line-height (Ledding). Deci dacă avem un text de 24 de pixeli, asta înseamnă că ledding-ul trebuie să fie 36. Acum, sigur, în funcție de context, acel multiplicator de 1,5 poate varia. Eu totuși nu scad niciodată sub 1,2 și nu trec peste 2x. Deci la 24 de pixeli, vorbim de un minim de 29 și un maxim de 48.
Dar dacă nu suntem atenți, am putea să ne uităm textele pe Auto, ceea ce le scade mult din valoarea estetică. Ține cont că fiecare typeface are o altă distanță prestabilită, însă toate beneficiază de formulă mea. Deci aplică 1.5x peste tot, chiar dacă typeface-ul tău are o distanță ok.
Întorcându-ne laBringo, aici e posibil că graficianul să fii lăsat fontul intenționat pe Auto. De ce zic asta?
Problema #2 – Design de web pentru print
Cel care a realizat bannerul cu siguranță provine din mediul web. Zic asta pentru că văd niște indicii clare. Aceste iconițe cuplate cu text imediat sub ele sunt, pentru tine, un semn clar că acest grafician a realizat multe site-uri web la viață lui.
În general aceste iconițe sub folosite în sub-hero area, zona imediat de sub zona centrală, primară a site-ului. Clienții vor că toată zona de sus să fie cât mai compactă așa încât userul să știe să dea scroll. Uite, ne uităm pe expertphotoshop.ro.
Toată zona asta de sus este considerată hero area, zona esențială să zic așa. Bara aceasta este ceea ce eu numesc sub-hero area. După cum vezi, imediat când intri pe site, vezi aceste iconițe fără să dai scroll. Că designer, asta încerci să faci, să compactezi totul așa încât userul să vadă cât mai mult din site fără să dea scroll.
De asta zic că Bringo folosește un designer cu experiență web. Nu că asta ar fi un lucru rău, însă execuția lasă de dorit fix din cauza acestui aspect. Pe web, acest aranjament ar merge fără probleme. Aici, mai puțin.
Vreau să mai punctez câteva aspecte. Din punct de vedere al content-ului, adică materialul în sine, am un semn de întrebare. Graficianul nu are nici o vină aici – semnul zice „Primeșți totul rapid, chiar rapid – În egal 90 de minute” . Cum ți se pare? Primești totul rapid în egal 90 de minute. Nu prea are sens.
La fel și jos, „Multiple magazine” – Multiple stores. Zici că e o reclamă tradusă. Cine știe, poate o fi. Pentru mine mai natural ar sună magazine multiple. Și acel egal nu are nici un sens. Mai mult, conceptual, eu aș fi zis „Livrare în mai puțin de 90 de minute” sau ceva în acest sens. Livrare fix în 90 de minute nu mi se pare ok.
Un alt indiciu cum că designerul vine din mediul web este aici jos. Aceste două iconițe – Google Play și App Store – sunt foarte apropiate. De ce? Fiindcă așa se face într-un site. Când ai două butoane în hero area, de obicei lași 20 de pixeli între ele. Deci cam așa. Uneori poate lași 10, dar niciodată nu le separi într-un mod semnificativ. Nu are sens și nici nu arată bine.
Concluzii
Una peste alta, îi apreciezi pe cei de la Bringo că încearcă să facă reclame bune. Cromatic, totul are sens, violet, galben, alb. Fontul ales este potrivit, contrastul este bun, păcat că execuția nu e ceea ce trebuie. De asemenea, la concept ar mai trebui lucrat. Una peste altă, asta este părerea mea.
Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, ne vedem pe expertphotoshop.ro.
Iar dacă mai vezi reclame interesante prin oraș sau pe net, te rog trimite-mi-le pe adresa barin.cristian@yahoo.com. Spor la învățat!