Analiză logo- Ago Yoga și Iconic
Să discutăm despre logo-uri, un subiect care mereu m-a fascinat. Am ales următoarele două exemple că material de studiu și sper că în următoarele minute să trecem împreună prin diverse aspecte ce țin de imaginea unui brand.
Înainte de orice trebuie să îți spun că deși sunt instructor Photoshop și sunt implicat în domeniul graficii de ani de zile, eu nu pot realiza un logo foarte bun. Nu asta e specializarea mea. Apropo și asta e un punct interesant, dar mai mutle despre asta mai târziu.
AGO-YOGA
M-a lovit serios logo-ul acesta: AGO-YOGA, iar asta pentru că e atât de simplu și totuși foarte bun.
Pentru mine, asta este logo-ul perfect, ceva ce înRomânia nu vezi prea des. Iar asta pentru că e extrem de greu să construiești un brand identity de la 0. În general costurile sunt ridicate. Ține cont că acest logo nu era posibil dacă firma în sine nu avea numele asta. Practic, s-a început de la 0. Facem un studio de yoga, luăm o clădire, echipamente, traineri, dar cum ne facem imaginea? Hai să vorbim cu un grafician.
Asta cred că a fost ordinea. Nu hai să facem un studio de yoga, cum să îi zicem? Viorel SRL. Și apoi să vină graficianul să ne facă un logo. Dar înainte să continui pe această linie a dificultății, hai să vedem de ce avem de-a face cu un logo excelent. În primul rând simetria este foarte plăcută ochiului, în orice aspect, iar grafică nu este o excepție. Ne place să vedem lucrurile aliniate și bine aranjate. Asta nu înseamnă că ai OCD, ci pur și simplu îți place ordinea.
Există multe studii bazate pe biserici, clădiri importante, monumente și așa mai departe care arată că ele au la bază niște principii matematice foarte exacte. Concret asta se traduce, printre altele, în simetrie. Iar simetria face că designul în sine să fie plăcut ochiului chiar dacă se află la o distanță mare. Deci chiar dacă tu nu vezi bine ce scrie, tot o să fii atras de logo.
Aici aceste trei litere sunt în oglindă. Există un pic de dificultate în a recunoaște prima litera G dar atunci când privești logo-ul că un întreg realizezi rapid despre ce e vorba. Deci nu vorbim despre un minus real. Mai departe, avem de-a face cu un logo modern și flexibil. Asta înseamnă în mod concret două lucruri: pe de o parte, poți folosi doar această iconiță, iar asta au făcut pe site. E ușor de recunoscut și totuși îi reprezintă. Asta mai ales fiindcă, din ce înțeleg, această poziție de yoga este cumva specialitatea lor.
Dar lăsând asta la o parte, iconița aceasta nu este generică. Nu este ceva ce vei vedea absolut peste tot. Și deci ei o pot folosi pe site, pe o carte de vizită, pe tricouri, șepci și eu mai știu ce, fără să fie vreo problemă. Apoi, logo-ul întreg poate fi folosi pe alb, așa cum este pe site în zona centrală; sau pe semnul de la intrarea în spațiu; dar poate avea și alte culori.
Această flexibilitate este foarte bine venită. Pentru afacere, devine mult mai ușor să producă material cu brandul lor. Că vorbim despre afișe publicitare, postări pe Facebook, Instagram, clipuri pe Youtube sau orice altceva, ei au o varietate de opțiuni de branduire. Una peste alta, dacă ar fi să îi dau o notă, i-aș da lejer un 8 solid. Poate ești surprins, dar există niște galerii de logo-uri pe internet cu niște designuri fenonemale. Cu ele în minte, nu pot merge mai sus de 8. AgoYoga este bun, dar nu este incredibil sau senzațional.
Mai sunt multe de zis, dar vreau să discut partea a două. Așa cum ziceam la început, eu nu pot realiza cu ușurință logouri de acest fel. Iar asta pentru că tu, că grafician, ai nevoie de o specializare serioasă în acest sens. Cred că e similar cu scrisul de poezii. Cu toții putem face niște rime, însă să creezi ceva în deplină armonie, linie cu linie, să curgă fără efort, melodios și să transmită și ceva cu substanță, aia e complet altceva.
Tocmai de aceea cred că mulți patroni își iau lumea în cap și concept ei singuri un logo. Scrii numele afacerii, pui un mic desen și aia e, nu?
Nu, nu e deloc așa. Logo-ul unei companii face parte din identitatea ei. Trebuie să transmită un mesaj, o emoție, trebuie să reprezinte, să întruchipeze compania și valoriile ei într-un mod extrem de concis și totuși estetic atrăgător.
ICONIC
Hai să ne uităm la următoarea reclamă la, ICONIC. Un local din București care, zice el, este un pub, bar, cafenea, night experience și mai nou, self catering. Lăsând la o parte identitatea ușor confuză, hai să ne uităm la logo. Cum ti se pare această face de Ago-Yoga? Pentru mine, e noapte și zi.
Acesta nu este deloc flexibil. Sigur, el e pe alb și teoretic l-ai putea folosi în în alte culori, dar faptul că literele sunt atât de subțiri îți limitează drastic opțiunile. Apoi așa zisa iconiță a lor arată niște sticle. Nu știu cum aș putea să mă folosesc de ele într-un mod similar cu centrul acela de yoga. Am folosi doar sticlele sau sticlele împreună cu litera O? Oricum ar fi, nu e tocmai ok.
Per total, iconic are un logo modest, cam de nota 5. Băieții au încercat totuși și asta e de apreciat. Dar vezi, problema e că un logo cu adevărat bun costă foarte mult. Ai nevoie să discuți în mod serios cu un grafician, să îi dai un style guide, să îi transmiți ce reprezintă compania ta, ce vrei să zică logo-ul despre firmă. Ori patronii, în general, nu prea au timp sau chef să facă așa ceva. Apoi chiar dacă fac asta, graficianul trebuie să o ia ușor, metodic și să înceapă un proces extrem de dificil.
Iarăși, eu zic că e pe sistemul conceperii unei poezii. Nu te așezi la birou și începi să scrii. Ai nevoie de etape de pregătire, trebuie să fii într-o dispoziție anume, trebuie să simți că ai timp suficient să explorezi diverse concepte.
Ori la noi: „Uite 200 de euro, vreau logo-ul până la sfârșitul săptămânii. Tehno Import SRL trebuie să scrie și vreau un soare și un calculator ca desen.”
N-ai ce să faci pe sistemul asta.
Ăsta este unul dintre motive pentru care eu am ales să mă specializez pe web și app design. Ți-e mult mai ușor să execuți un site de notă 8 față de un logo de notă 8. În plus, banii pe care îi obții diferă foarte mult. În România în mod special, logo-urile sunt un pic că profesorii. Toată lumea zice că ar merită mai mulți bani, însă nu se face nimic în acest sens. Până la urmă e imaginea companiei, e un punct extrem de important pentru orice business. Cu toate astea, încă vorbim de sute de euro, cerințe ridicole și deadline-uri aspre.
Tocmai de aceea zic că mă fascinează acest domeniu. Am văzut pe 99designs niște români care fac o treaba excelență pe nișă această de logo design. Am tot respectul pentru ei fiindcă adesea lucrează în condiții adverse, mult mai grele față de ce am întâlnit eu în carieră mea de web designer. Ar mai fi foarte multe de zis, dar pentru moment am încheiat.
Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expertphotoshop.ro. Spor la învățat!
Tag:ago yoga, analiza grafica, design, expert photoshop, iconic, logo