Analiză grafică – Stand up Comedy
Butonam telefonul și am văzut urmatoarea reclamă. E vorba despre un anunț care promovează o seară de stand up și din punctul meu de vedere sunt multe de învățat aici. Grafica este slabă, sigur, dar e ceva mai mult de zis.
De ce este această reclamă slabă din punct de vedere grafic?
Problema #1 – Ierarhia (Hierarchy)
Ierarhia se referă la structura reclamei. Altfel spus, trebuie să existe o ordine evidentă: de la cel mai important lucru la cel mai puțin important. Aici, există mai multe elemente care se bat pentru atenția privitorului. De aceea, fără să luăm în considerare alte aspecte, reclamă nu va atrage click-uri.
Ca să înțelegi mai bine la ce mă refer prin ierarhie (hierarchy), poate ai auzit vreodată despre h1, h2, h3. Sau dacă ai folosit wordpress poate ai văzut headline 1, headline 2 și tot așa. Trebuie să existe o claritate excelentă, mai ales având în vedere mărimea redusă a reclamei. H1 este mereu rezervat punctului esențial astfel încât, dacă privitorul vede doar acel mesaj, tu să reușești să îi captezi imediat atenția. Ori aici, există 7 componente – mult prea multe.
Elementul principal – numele comedianților – este afișat mic și timid pe bara aceasta. S-a ales în mod greșit să se promoveze restaurantul prin logo-ul acesta precum și site-ul prin bulina roșie. La ce mă refer: dacă tu ești patronul sau factorul de decizie din spatele acestui banner, tu ai un obiectiv: să cumpere lumea bilete. De ce ar cumpără lumea bilete? Că să vadă un spectacol bun. Și pentru asta te bazezi pe acești 3 comedianți.
Bun, dar dacă unii privitori nu înțeleg despre ce e vorba? Clarifici situația prin „stand up comedy night”.
Să recapitulăm: vrei să vinzi bilete unui grup de oameni. Acei oameni suntaduși de acești 3 comedianți, iar dacă totuși ei nu sunt recunoscuți, te ajuți de acest titlu să vinzi bilete. Și atunci, în ecuația asta, unde intervin aceste numere de telefon, care, apropo, nici măcar nu sunt formatate?
Unde intervine organizatorul? De ce îmi este relevant mie, ca potențial spectator, acest site? De ce prețul biletelor este atât de mic? Și pot continua.
Reclama nu este concepută corespunzător pentru că nu are o ierarhie clară. Să punem problema altfel.
Când vine Kevin Hart în România, ce fel de banner ai face tu ca și grafician? Poză lui cât se poate de mare plus numele lui. Apoi prețul biletelor, dată și locația. Ori aici nu se întâmplă asta. Cel puțin nu în ordinea asta.
Problema #2 – Typography
Fonturile folosite sunt de toată jena. Dacă s-ar fi folosit Arial tot era mai bine față de fonturile folosite aici. Nu poți folosi Comic Sans sau orice alt typeface pe care îl găsești pre-instalat în calculator. Există variante infinit mai bune, spre exemplu Google Fonts și Adobe fonts, fostul Typekit. Prima opțiune este complet gratuită, deci nu are rost ca în 2019 să alegi un font potrivit pentru un stand de limonadă, cum zic americanii.
Problema #3 – Culorile
Gradientul acesta de la alb la negru îmi indică faptul că reclama nu a fost gândită sau executată de către un designer profesionist. Patronul, organizatorul, fata de la recepție, oricine ar fi făcut bannerul acesta, nu are experiență în domeniu. Nu încerc să fiu măgar, nu asta e intenția.
Gradientele orizontale sunt în general considerate mai moderne și mai plăcute ochiului față de cele verticale.
Dar un gradient orizontal trebuie să aibă culori similare în stânga și în dreapta. Diferența dintre aceste culori trebuie să fie minimă astfel încât să obținem un stil numit semiflat. Ori aici, s-a mers 100% împotriva acestui principiu: s-au ales două culori, non-culori că să fiu exact, cât mai diferite.
Trecând peste faptul că nu arată bine, mai avem și o problema cu designul în sine. Băiatul din dreapta are un tricou negru. Asta îl face să se piardă în reclamă. Când concepi un asemenea banner, nu trebuie să te gândești că toți luneștii din lume îl vor vedea. Unii oameni nu văd bine. Mulți utilizatori au brigtheness-ul dat mic la telefon că să mai salveze din baterie.
Astfel, eu nu voi înțelege acest text și, e posibil să nu îl văd pe băiatul din dreapta. Deci gradient slab, ok, dar măcar îl inversai așa încât să iasă în evidență.
Mai sunt multe de zis, dar vreau să îți arăt conceptul meu, realizat în 10 minute.
Punctual, avem următoarele: poze mari, de calitate, cu protagonișții, așa încât fanii lor să îi poată identifice ușor. Te rog să ții cont că am respectat dimensiunea originală a bannerului, deci nu am trișat în nici un fel. Apoi am punctat clar despre ce e vorba – stand up comedy. Acesta mi se pare H1 – fie ești interesat, fie nu ești interesat.
Louis CK are o rezonanță. Numele lui este incredibil de cunoscut. Serghei, Anisa și Adi Bobo nu cred că intră în aceeași categorie. Nu mă înțelege greșit, nu e un afront, vorbim doar din perspectiva reclamei. Dacă afișezi bannerul la 50.000 de oameni din București, câți la sută crezi că îi recunosc după față? Eu cred că un număr foarte mic. Tocmai de aceea le duc numele pe poziția 2. În felul asta, ai șanse mai mari de reușită. Poate nu îl recunosc pe Serghei, dar numele îmi este cunoscut.
Mai departe, te rog remarcă fundalul ales de mine. Avem două personaje îmbrăcate în alb așa că am mers pe un fundal întunecat. Deși băiatul din mijloc își pierde din vizibilitate, am preferat să nu aleg cel mai bun caz posibil. Adesea, ca și grafician, se întâmplă să primești resurse foarte slabe. Dacă unul e îmbrăcat complet în alb și altul în negru, ce poți să faci? Eu zic că m-am descurcat bine aici.
Pe locul 3 ca importanță am menționat data, ora și locația. Asta fiindcă 1 și 2 trebuie să te convingă, să îți capteze atenția. Dacă nu îți place stand-up-ul sau dacă nu îți place de acești comedianți, degeaba îți bag în față aceste detalii. Remarcă faptul în mod intenționat nu am folosit logo-ul restaurantului. E posibil ca patronul să nu fie încântat, însă claritatea reclamei va atrage mai mulți clienți și, în definitiv, asta contează.
Am facut o variație în care am adăugat prețul în dreapta jos.
Pentru unii, biletul poate fi un factor important, deci per total eu aș merge pe această variantă. Te rog să remarci că deși am folosit relativ multe culori vii, suntem în același registru: albastru – albastru, galben – galben. Numelor le-am acordat o importantă sporită prin această pată de culoare.
Mai e ceva de zis: nu sunt familiarizat cu acești comedianți, însă tricoul lui Adi Bobo nu este deloc ok pentru publicitatea la scară largă. Poate e parte din persona lui sau parte din show, însă pentru promovare nu este o idee bună. Sunt multe de zis aici, dar această reclamă poate să apară peste tot: pe site-uri de gătit, pe aplicații pentru copii și tot așa. Campania de promovare îți poate fi ușor blocată doar din cauza acestui tricou nefericit.
Una peste alta, reclama aceasta a fost făcuta în grabă, de către o persoană fără experiență. Dar se poate pleca de acest concept și îmbunătăți considerabil!
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe despre grafică, intră pe expertphotoshop.ro. Spor la învățat!