Analiză grafică – Afișe de vacanțe
Hai să analizăm următoarea reclamă pe care am văzut-o la o agenție de turism din zona Batiștei.
Dacă nu greșesc, cred că e vorba despre Paralela 45, însă nu sunt 100% sigur. Am făcut poza în grabă. În orice caz, aici avem de-a face cu un exemplu pozitiv. Mi-a atras atenția într-un mod plăcut, mai ales având în vedere numărul mare de oferte prezentate. În cazul de față vorbim despre 36 de anunțuri.
Când ai de creat grafică pentru 36 de lucruri, oricare ar fi ele, o să ai o viață grea. Pe de o parte nu vrei să fii monoton, ceea ce e foarte ușor să se întâmple. În fond, structura e repetitivă prin natură ei. Pe de altă parte, dacă există variații prea mari între afișe, întregul display va arată dezorganizat sau mai bine zis, aglomerat, „busy” cum zic americanii.
Din această priviinta vreau să felicit graficianul care s-a ocupat atât de concept cât și de implementare. La o privire mai atentă, vedem niște decizii inteligente. S-a folosit un template așa încât anunțurile să fie executate rapid și fără mari bătăi de cap. Înlocuiești textele, pozele și 90% din muncă s-a rezolvat.
Vezi urmele șablonului peste tot – în numele destinațiilor, în modul în care este afișată reducerea sau prețul. Forma pe care o ocupă pozele și tot așa. Dar încă o dată: deși sunt 36 de afișe și s-a folosit un template, tot arată excelent. De ce?
În primul rând avem niște detalii drăguțe, dar totodată subtile. În anumite afișe, fundalul este verzui în zona superioară, pe când în altele este galben. Totodată eticheta de preț este uneori roșie, pe când în alte părți are un gradient orizontal de la galben la roșu. Deși culorile sunt un pic prea diferite pentru gustul meu, ele sunt din același registru, oferă contrast bun textului alb, deci una peste altă arată ok.
Pe lângă asta, acolo unde există acest gradient, remarcă și fundalul galben. Mai departe, numele destinațiilor variază. Observ 3 culori: albastru, alb și roșu. Deși acesta din urmă nu este foarte lizibil, el este adesea așezat la sfârșitul sau la începutul cuvântului. Astfel, nu există probleme de înțelegere. Citești Corf – înțelegi că e Corfu. Vezi icilia, știi că e vorba despre Sicilia. Mi-ar fi plăcut să văd o altă nuanță de roșu, dar una peste altă, vine bine.
Un alt plus este rândul adițional așezat deasupra destinației. Pachete de vacanță, circuit, circuit Paște. Arată foarte bine pe galben cu all caps. Dacă ar fi să critic, probabil l-aș fi mutat un pic mai jos, mai ales în cazul acesta. Textul are nevoie de spațiu să respire, dar nu doar pe o latura sau două. Aici vedem că există spațiu suficient în partea de jos, însă nu și aici. Fiind atât de aproape de margine, senzația nu este tocmai plăcută.
Dar să rămânem pe partea pozitivă. Eticheta de preț este excelentă. Culoarea iese în evidență fiindcă asta este aspectul numărul 2, poate chiar punctul 1 pentru anumiți turiști. Avem de-a face cu un font black ca și weight, ceea ce mi se pare că se potrivește de minune pentru cazul acesta. Apropo, black este un stil mai gros față de bold. Un fel de dublu bold. Bun, în general aș fi zis că aceste detalii adiționale nu trebuiau scrise doar cu litere mari, însă aici arată ok.
Mergând mai departe, îmi plac toate aceste detalii subtile care nu erau necesare. Pozele spre exemplu – aici majoritatea designer-ilor ar fi făcut un clipping mask obișnuit. Un rectangle, o poză deasupra și asta a fost afișul. Unii poate ar fi ajustat linia de jos în sensul acesta – să fie un pic mai interesantă. Dar forma aceasta neregulată arată inițiativă. Arată experiență și dorința de mai mult. Și aici, merge bine. Deși se pierde puțin din poză, nu poți zice că spațiul nu este bine folosit.
Dimpotrivă. Aici avem efectul de poză gen polaroid. Ceea ce se leagă foarte bine cu ideea de agenție de turism. Vrei să transmiți ideea unui colaj, unui album de poze de familie, de vacanță, unde tai diverse poze și le aranjezi ușor dezorganizat.
Nu pot zice 100% că asta a fost intenția graficianului, dar tind să cred că acest aranjament este bine gândit. Ierarhia este și ea foarte bună. Am mai vorbit despre h1, h2, h3. Aici, prețul și destinația sunt foarte sus în lista și deci au o mărime pe măsură. Ies în evidență fiindcă asta scanează rapid clientul – destinația și prețul. Fie în ordinea asta fie vice versa.
Mergând mai departe, vrei să știi cu ce companie zbori. Designerul a folosit logo-ul companiilor fiindcă turiștii le recunosc instantaneu. Apoi, iconița aceasta de avion vine și ea bine și îți atrage atenția asupra locului de plecare. În final, avem două secțiuni foarte bine formatate. Servicii incluse și servicii neincluse. Absolut excelent realizat.
Observi cum s-a folosit același albastru deschis că în numele destinației? Apoi avem câteva bullet points așa încât să poți scana rapid informația prezentată. Distanța dintre linii este rezonabilă, deci nu avem efectul de wall of text. Nu este nimic înghesuit și greu de scanat.
În definitiv asta vrei – să atragi atenția clientului printr-o grafică drăguță, apoi să îi dai informația cât se poate de repede. Da, să arate bine, dar să fie și funcțional. Ce avem aici bifează ambele căsuțe și tocmai de aceea merită aprecierea noastră.
Când faci un pas în spate îți dai seama că lumina de pe fundal ajută și ea foarte mult. Chiar dacă ești pe partea cealaltă a străzii, tot îți captează atenția. Pozele sunt vii și bogate. Culorile alternează. Prețurile sunt variate – fie sub formă de euro, fie sub formă de reducere. Descrierea echilibrează lucrurile și dă o informație rece, concretă, dar într-un mod plăcut și bine organizat.
Per total, nu sunt multe ce aș schimbă. Mă bucur să văd exemple pozitive, maiales în anul în care ne aflăm unde toată lumea se orientează către mediul digital. Sunt entuziasmat să văd grafică atât de bună pe străzile Bucureștiului, mai ales când vorbim despre o agenție de turism din România. Dacă ar fi să pun un preț pe acest șablon, aș zice nu mai mult de 1.500 de euro. Nu știu dacă ți se pare mult sau puțîn, dar template-ul poate fi folosit și refolosit în mod constant. Clienții pe care ți-i câștigi prin aceste afișe atenuează investiția rapid. Tocmai de aceea merită să bagi bani in grafică.
Și cu asta am încheiat. Dacă vrei să afli mai multe, intră pe expertphotoshop.ro. Spor la învățat!
Tag:afis, analiza grafica, expert photoshop, template, turism, vacanta